järeltöötlus 1

Algne pilt otse kaamerastVärviliste NIR fotode järeltöötlus nõuab teatavaid manipulatsioone pildiga, ilma milleta ei ole tulemus see, mis peaks – värvikanalite vahetust, töötamist levelite ja kurvidega, värvitasakaalu muutmist ja paljudel juhtudel on hilisem digimüra eemaldamine ka küllaltki abiks asi.
Alljärgnev õpetus käib Photoshopi kohta, teoreetiliselt peaks ka teistes analoogilistes programmides asjad üsna samal moel käima.
Esmalt tuleb loomulikul avad pilt, mida muutma hakata.

Channel Mixeriga värvid vahetatudKui see tehtud, siis avada menüüst Image-> Adjustments-> Channel Mixer. Muutes Output Channel’i punase (Red) peale, tuleb keerata Red Source Channel 0% peale ja Blue SourceChannel 100% peale. Sama asi sinisega, ainult et vastupidi – Output Channel -> Blue: Red Source Channel 100% ja Blue Source Channel 0%. Seejärel OK, Channel Mixer sulgeda ja muudatused sisse viia. See põhjustab värvide muutumist, kuid pilt on esialgu veel suhteliselt kole.

Järgmiseks sammuks on menüüst Image-> Adjustments-> Auto Levels. Enamikel juhtudel sellest piisab, kui ei, siis tühista see ja keera leveleid käsitsi kuni soovitud tulemuse saavutamiseni (Image-> Adjustments-> Levels).

Esmane töötlus - levels, colors, curvesSeejärel vali menüüst Image-> Adjustments-> Auto Color. Kui see samuti ei rahulda, siis tühista ja muuda värve ükshaaval. Rohelisega kanaliga liialdata ei maksaks. Proovida tasub veel Image-> Adjustments.-> Auto Contrast. Vahel aitab pilti paremaks, kui ei, siis tühistada.

Lõpetuseks tasub tegeleda ka kurvidega, valides menüüst Image->Adjustments->Curves. Ja seal manipuleerida tavapärasel moel, kuni pilt rahuldab.

Kui sääraseid pilte on palju, siis esimene etapp – värvide vahetamine – tasub automatiseerida, luua selleks Photoshop action. Ülejäänud etapid on juba paljuski tunnetuse küsimus ja iga konkreetse pildi puhul erinevad.

Algne fail muudetud must-valgeks, tonaalsust parandatudKui värviline pilt ei huvita, siis palju lihtsam tee on keerata pilt must-valgeks, teha natuke üldist korrektsiooni ja ongi kena tulemus käes.

Kuna NIR pildid on enamasti tehtud pika säriajaga, siis tasub pildid üle lasta ka mõne digimüra eemaldamise vahendiga. Olgu selleks siis vastav spetsiaalne tarkvara (Neat Image, NoiseNinja vms) või kasutades PS enda võimalusi. Üks lihtsam ja sageli küllaltki tõhus võimalus selleks on järgmine:

1) Ava Image menu-> Mode -> Lab Colors. See manipulatsioon ei muuda kuidagi algset faili, vahetus RGB ja Lab Colori vahel on ohutu, iga kell saab tagasi minna RGB peale. Olles Lab Color Mode‘s ei koosne pilt mitte kolmest värvikanalist nagu RGB puhul (Red, Green Blue channel), vaid heleduskanalist (Lightness channel) ja kahest värvikanalist – a ja b. Neid saab näha Channels palette‘l.

2) See ongi järgmiseks sammuks – valida Channel pallete‘lt kanal a, mille tagajärel edasine puudutab ainult seda kanali.

3) Seejärel valid menüüs Filter-> Blur-> Gaussian Blur. Radius tuleb seada nii, et nähtavad täpid pildil muutuksid vähem nähtavaks. Umbes 2 pikslit võiks üsna hea valik olla. Vaju OK.

4) Kui see tehtud, vali Channel pallete‘lt värvikanal b. Seejärel vajuta Ctrl+F. See lisab Gaussian blur’i b-kanalile.

5) Vali menüüst Image-> Mode-> RGB. Selline manipulatsioon vähendab nähtavat digimüra tuntaval, olenevalt pildist võib tulemus olla vägagi puhas.

——-
Ülal oleva teksti kirjutamiseks on kasutatud linkide sektsioonis toodud materjalidest ammutatud teadmisi ja autori enda kogemusi.

One comment on “järeltöötlus

  1. Pingback: pikk ja jätkuv vaikus « .:. digiSTOOP v5.0

Leave a Reply